Automatische concepten

 

Hoe moet ik afvallen?  Tips voor beginners.

Jazeker, de zomer komt eraan, is begonnen of inmiddels al afgelopen dus waar kan het anders over gaan dan over afvallen. Afvallen hoeft niet complex te zijn en hoogstwaarschijnlijk ben jij er zelfs heel goed in. Onderstaand geeft ik je een aantal tips.

Iedereen wil snel afvallen. Ik val gelijk maar even met de deur in huis: het is zeker mogelijk om snel af te vallen, maar dit is geen duurzame methode. Afvallen is één ding, maar progressie blijven boeken is de échte uitdaging.

Afvallen, gewichtsverlies, vet verlies, cutten etc.. wie droomt er nou niet van om het vet percentage naar beneden te brengen? Ik verklap het je alvast: er is inderdaad een geheim om effectief af te vallen. Voordat ik dit geheim met je deel, is het noodzakelijk om eerst een aantal basisprincipes uit te leggen. Deze informatie is gebaseerd op 10 jaar theoretische kennis, via diverse opleidingen, en praktijkervaring, door het zelf toepassen én coachen van diverse klanten. In mijn e-book vertel ik wat meer over mijzelf en geef ik tevens een berg aan informatie over het zelfstandig opstellen van een plan van aanpak om jouw doel te realiseren

De Definitie

Allereerst is het goed om te bepalen wat afvallen betekent. In dit kader verstaan we onder afvallen het verminderen van lichaamsgewicht. Met andere woorden: ik woog een jaar geleden 100kg en nu weeg ik 80kg, ik ben dus 20kg afgevallen.

Nu het helder is wat afvallen betekent, zijn we bij de belangrijkste vraag belandt: hoe kunnen we het lichaamsgewicht verminderen? Dit is waar het leuk begint te worden. Er zijn namelijk zo ontzettend veel bronnen met diverse zienswijzen en methodes over hoe je het beste kan afvallen. Soms is deze informatie tegenstrijdig en kan dus een negatieve werking op jouw succes hebben.

We worden gefopt!

Ja, ik geef het toe: ook ik ben vatbaar voor marketing en ja, ook ik heb ooit in het verre verleden de Abtronic, dat is zo’n band waar je gel opsmeert en dan zogenaamd de buikspieren van een echte adonis krijgt, gekocht. Dit is niet het geheim van afvallen. Ik was zo stom dat ik er destijds in trapte, maar tot op de dag van vandaag krijg ik nog regelmatig de vraag in de sportschool of de Abtronic doet wat hij moet doen. Mijn antwoord is simpel: nee!

Het punt dat ik hiermee wil maken is dat de marketingwereld fantastisch inspeelt op het idee van willen afvallen. Iedereen wil ‘in shape’ zijn en het is hip om er goed uit te zien. Er worden allerlei workouts met een fancy naampje de grond uit gestampt. Evenals de poedertjes en de pilletjes. In werkelijkheid kunnen goede workouts en supplementen je daadwerkelijk helpen om je droomlichaam te bereiken. Ja je hoort het goed deze dingen kunnen je helpen naar je droomlichaam. Het kan zelfs een snellere weg zijn naar jouw droomlichaam. De reden waarom het kan bijdragen is omdat het jou motiveert.

Een poedertje waar je voor hebt betaald geeft jou waarschijnlijk de drive om aan je doel te werken. Heel goed! Echter, dit is in mijn optiek niet per se de juiste motivatie om je doelstelling te behalen. Motivatie is iets dat je in beweging zet om eerste stappen te zetten. Het is vereist om te hebben, maar met alleen motivatie bereik je helemaal niets. In mijn e-book beschrijf ik waarom dit zo is en wat je wel met je motivatie in beweging kan zetten om te bereiken wat je wil bereiken.

Nu ik mijn tirade heb gegeven over producten, poeders en pillen ga ik jou het GEHEIM vertellen over afvallen. 

Het Grote Geheim

Het geheim van afvallen is in theorie heel makkelijk. Het geheim is namelijk dat er eigenlijk niet echt sprake is van een geheim. Een vrije vertaling van de tweede hoofdwet van de thermodynamica, in relatie tot afvallen, stelt dat we moeten kijken naar de energie die we tot ons nemen in verhouding tot de energie die we feitelijk nodig hebben. Met andere woorden: als je meer eet dan dat je verbruikt, slaat je lichaam gewicht op. Andersom geldt hetzelfde: als je meer energie verbruikt dan dat je eet val je af. Zo simpel is het.

Het maakt in beginsel niet eens uit of je eiwitrijk, koolhydraat arm, vetarm of iets dergelijks eet, zolang je maar een tekort aan calorieën creëert. Voor de gevorderde sporter spelen eiwitten, koolhydraten en vetten daadwerkelijk wel een rol. In mijn e-book kan je daar meer over lezen.

 Een veel gemaakte fout is dat men niet goed controleert hoeveel energie wordt geconsumeerd. Je denkt goed bezig te zijn met gezonde producten, maar te veel gezond is vanuit de thermodynamische wet dus ook ongezond(opslag).

Je wordt sterker in de sportschool, maar afvallen lukt niet. Ik hoor je al denken: maar spieren wegen toch meer dan vet? Je houdt hiermee jezelf voor de gek. Door iedere dag een overschot aan calorieën te consumeren val je niet af, maar kom je aan! Velen van ons hebben de gedachte dat afvallen en gezond zijn hetzelfde zijn. Hoewel dit in het verlengde van elkaar kan liggen is dat bij lange na niet altijd het geval. Over dit onderwerp heb ik een cursus gecreëerd, in deze cursus leer je hoe voeding je gezondheid bepaald en hoe je jouw gezondheid kan bevorderen.

 De hoeveelheid calorieën zijn dus van invloed op het afvallen, aankomen of gelijk blijven. Los van eventuele ziektes en aandoeningen kunnen we niet aan andere dingen de schuld geven waarom afvallen niet lukt. Maar het mooie hiervan is dat je nu wel weet waarom het lijkt alsof het bij mensen uit je omgeving wel altijd lukt, maar bij jou niet.

 

 

Afvallen, de praktijk

Bewapend met de benodigd informatie kan je nu uit twee opties kiezen om af te vallen:

Optie 1: Je eet minder

Optie 2: Je gaat meer verbruiken

Simpeler is het niet. Je hoeft niet je lichaam te reinigen of een of andere bizarre dieet te volgen. Overigens kan je natuurlijk ook beide opties tot uitvoering brengen voor een versneld resultaat.

Een ieder die wil afvallen kan afvallen, zeker in het begin. Kun jij in één dag 100 gram afvallen? Eitje! Weet je wat je hiermee kan bereiken in 10 dagen: dat is gewoon een kilo! Het is dus echt mogelijk om wat kilootjes kwijt te raken, als dat is wat jij wil bereiken. Maak het jezelf niet te lastig en hou het lekker basic. Meet en weeg jezelf periodiek.  Constateer je dat je op dit moment aankomt, eet dan wat minder en beweeg wat meer. Je hoeft in eerste instantie niet eens andere voedingsproducten te eten.

 

Een korte terugblik

Als jij te kampen hebt met veel overgewicht dan zou het een stuk gezonder voor je zijn om wat kilo’s af te vallen. Maar gezond zijn en afvallen zijn twee verschillende dingen. Ze kunnen enigszins met elkaar te maken hebben, maar daar ga ik op een later moment dieper op in.

Ik vind het belangrijk om met een knipoog te laten zien dat het proces van afvallen niet complex hoeft te zijn.  Je heb niet per se superfoods, de Abtronic of een magische poedertje nodig. Breng voor jezelf zo objectief mogelijk in beeld wat je dagelijks aan energie binnenkrijgt en wat je ongeveer verbrand. Vind je het nou lastig om dit in de praktijk te brengen, dan kan je altijd in je omgeving kijken wat andere doen. Tevens kan een professional jou helpen om meer planmatig te werk te gaan.

Als je meer wil weten hoeveel calorieën jij zou moeten eten en op welke manier je voedingsschema opgebouwd kan worden, dan kan je hier door klikken naar mijn e-book. Hier wordt verder ingegaan op een aantal details en kan je na afloop een gericht plan van aanpak voor jezelf opstellen

Ja, ik wil graag meer nieuws ontvangen
dit veld niet invullen s.v.p.